EN | NL

KRUISPUNT

Wereldmuseum Rotterdam

Vraag

Na de succesvolle samenwerking bij kindertentoonstelling Superstraat, vroeg het Wereldmuseum YiPP mee te werken aan hun volgende tentoonstelling. Kruispunt Rotterdam plaatst de collectie in een hedendaagse context. Nieuwe werken van Rotterdammers gaan een dialoog aan met kunst uit het verleden. Bezoekers moesten zelf ook de interactie aan kunnen gaan met de collectie zoals de bijzondere Asmat-schilden, batik en kleding van sappeurs.

Oplossing

YiPP creëerde drie interactives die speels, inhoudelijk en creatief zijn. In de game sappeurs leren spelers over de outfit van deze bijzondere groep door met hun lichaam kledingstukken op te vangen. Op een touchscreen kunnen bezoekers hun eigen Batik-patroon ontwerpen op de manier zoals dit bij de authentieke doeken ook gedaan wordt.

Daarnaast maakte YiPP van de kwetsbare Asmat-schilden zeer gedetailleerde 3D scans. Eerst hebben we vele hoge resolutie foto’s te maken van elk schild in mooie egale verlichting. Door middel van photogrammetry zijn de foto’s op duizenden punten vergeleken met elke andere foto. Al deze punten krijgen een positie in de ruimte en worden zo 3D. Door de gedetailleerde foto’s en de rekenkracht van de software werden de kleinste details zichtbaar - zodanig dat zelfs de curatoren nieuwe details ontdekten.

Wat is er geleverd?

  • 3 interactives
  • 5 3D scans van kwetsbare schilden
  • 1 interactive die live positie uitleest met een camera

De ervaring

Voor het eerst kunnen bezoekers de tentoongestelde Asmat-schilden van super dichtbij bekijken op zeer gedetailleerde 3D scans. Speelse animaties en een voice-over leren de bezoekers over de geschiedenis en betekenis van de symbolen in deze unieke schilden.

Na het minutieus bestuderen van de collectie biedt de game sappeurs bezoekers een beweeglijke, kleurrijke break. Spelers proberen zoveel mogelijk kledingsetjes op te vangen door heen en weer te rennen voor het grote scherm. Zo worden ze spelenderwijs ondergedompeld in de uitbundige beleving die het sappeurschap eigenlijk is.

Eigen creativiteit kan de bezoeker kwijt in de interactive Batik. Op zeer realistische wijze worden spelers stap voor stap door het proces geleid om zo een uniek, eigen patroon te ontwikkelen. Dit kunstwerk wordt vervolgens naast enkele meesterwerken van het Wereldmuseum opgehangen zodat iedereen deze kan bewonderen.


Wil je meer weten over Kruispunt of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe (wouter.vanderzouwe@yipp.nl).