EN | NL

UMU

Complete renovatie

Wetenschapsmusea staan bekend om hun combinatie van educatie, experimenten en interactieve activiteiten. Zo ook bij UMU, Universiteitsmuseum Utrecht. Dit museum opende onlangs en is gemaakt voor iedereen die nieuwsgierig is.

Gevoed door wetenschap en experimenten heeft YIPP een reeks interactives bedacht, ontworpen en uitgevoerd in het museum. UMU is een van onze meest ambitieuze projecten tot nu toe. Het omvat maar liefst vijf verschillende thema's met multimedia-installaties, games en experimenten. Hier kunnen bezoekers zelf als onderzoekers aan de slag.

Bezoekers als onderzoekers

Het museum richt zich op de verschillende manieren waarop onderzoekers en wetenschappers hun werk doen. Zo kun je experimenteren met een valbaan, een hart-long machine in elkaar zetten, een boorkern analyseren of het gedrag van apen en mensen bestuderen. Het onderzoek, de wetenschappers zelf en de echte materialen van wetenschappers uit heden en verleden worden hierbij ingezet. In het UMU ontwikkel je verschillende onderzoeksvaardigheden: Bezoekers maken kennis met het wetenschappelijk proces, ontdekken de impact van wetenschappelijk onderzoek en krijgen een groter begrip voor hoe wetenschap werkt.

Dierlijk gedrag

Bij het thema ‘Kijk, wij dieren’ sta je oog in oog met een boom vol apen. Leer observeren als een wetenschapper door apenzaken te bestuderen. Zijn ze gemeen of vriendelijk om te krijgen ze wat ze willen? Touchscreens begeleiden je door de verschillende scenario's. Wil je liever creatief bezig zijn, ga dan naar ‘Tekenen met Bleuland’. Deze 18e-eeuwse arts was de enige in zijn tijd die anatomische tekeningen in zijn publicaties gebruikte. Hoe heeft hij dat aangepakt, en kun je zijn nalatenschap voortzetten?

Van Apenzaken tot Mensenmassa’s

Hoe bestuderen onderzoekers mens en samenleving? Het thema ‘Alle mensen verzamelen’ omvat meerdere onderdelen waarmee bezoekers kunnen experimenteren om zichzelf beter te begrijpen.

Help de drukke stad beheren via mensenmassa-simulaties. Meet de snelheid, ontwijkende bewegingen en het algehele gedrag van mensen door elkaars bewegingen op video te analyseren. Hoe zit het met het onderzoek van bronmateriaal? Samen onderzoek je oude kasboekjes en creëer je een beeld van de mensen die ze hebben gebruikt. Hoe gaven mensen hun geld uit? En wat waren hun wensen en dromen?

De interactive YOUth beschikt over drie stations waarmee je jezelf kunt testen. Hoe goed is jouw zelfbeheersing, ben je snel afgeleid of beïnvloedbaar en kun je emoties herkennen? Deze vragen en meer maken deel uit van een groot onderzoeksproject om meer te leren over de ontwikkeling van kinderen.

Net als veel andere tentoonstellingen in het museum is YOUth ontworpen als een spel voor meerdere spelers, zodat hele gezinnen samen kunnen spelen!

Grondig speuren

Ben je meer in de ban van héle oude specimens? Begeef je dan richting ‘Zoeken in het zand’ en ‘Boren op zee’.

De eerste is gebaseerd op onderzoek van de 19e-eeuwse professor Harting. Hij onderzocht hoe de Nederlandse kustlijn er 120.000 jaar geleden uitzag op basis van gevonden fossielen en schelpen. Een interactieve tafel combineert projecties en animaties met fysieke acties en leidt bezoekers door het onderzoek.

Waar het onderzoek van Harting veel toevallige vondsten bevatte, is het werkt van geoloog prof.dr. Lucas Lourens juist gericht op specifieke monsters. Samen onderzoek je boorkernmonsters. Zo kun je het klimaat uit het verleden bepalen. Ga nog een niveau dieper met microscopisch onderzoek naar eencellige fossielen.

Meten is weten

Ook voor de hands-on wetenschappers in spé zijn er genoeg ervaringen. In de experimentenruimte voer je als een echte onderzoeker tests uit op basis van variabelen. Als we een valbaan met knikkers als uitgangspunt nemen, hoe zal het steiler of hoger maken van de helling de val van de knikkers beïnvloeden? En valt een veer sneller of langzamer als je de luchtdruk aanpast?

Toekomstige artsen en chirurgen halen hun hart op in de ‘uitdokteren’ ruimte, waar experimenten als de hart-longmachine te zien zijn. Bedenk hoe de onderdelen in elkaar passen en bekijk door middel van projecties hoe bloed en zuurstof worden rondgepompt.

Samen uit, samen thuis

Vanaf het allereerste begin nodigde het museum YIPP uit om als interactieve ontwerpers onderdeel te zijn van het denkproces. Er zijn ontwerpen gemaakt en getest met een breed scala aan bezoekers. Ook de productie en installatie is door YIPP gedaan. Dit project is de blauwdruk van wat er kan worden bereikt wanneer er een echte samenwerking vanaf een vroege fase is.

De interactives die we hebben ontworpen zijn onze favoriete soort; een crossover tussen fysiek en digitaal. Dat zorgt voor een echte dynamische beleving.

Dit straalt af op de bezoekers, die enthousiast en geïnspireerd naar huis gaan.


Wil je meer weten over dit project of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe (wouter.vanderzouwe@yipp.nl).