EN | NL

Partnerzone

Technopolis

Vraag

Technopolis is het Vlaamse doe-centrum voor wetenschap en technologie. In hun partnerzone wilden zij een compleet interactieve, immersieve en gelaagde ervaring neerzetten die telkens is aan te passen aan een nieuw thema. Zoals de naam van de zone al verraadt, is het belangrijk dat meerdere inhoudelijke partners betrokken intensief betrokken worden bij de totstandkoming van het concept. De expositie moest voor jong en oud leuk zijn en zowel inhoudelijk diepgaand als toegankelijk en speels.

Oplossing

YIPP heeft het concept, het ruimtelijk ontwerp, de game design en de hardware in eigen hand gehouden voor dit project. Daarnaast hebben we een tracking systeem ontwikkeld op basis van een grid van dieptecamera’s en door ons getrainde kunstmatige intelligentie. Zo is er in de hele ruimte naadloos uitgebreide interactie mogelijk. Omdat er van bovenaf wordt gevolgd is de tracking bruikbaar voor meerdere personen tegelijkertijd om zo een uniek interactieve ervaring te bieden voor bezoekers.

Voor de eerste expositie Zeekracht werkten we samen met negen verschillende partners met wie we diepte-interviews hebben gehouden en waar we uiteindelijk één overkoepelend narratief hebben weten te distilleren.

Wat is er geleverd?

  • 1 immersieve, interactieve ruimte
  • uniek tracking systeem met dieptecamera’s en AI
  • 1 grote projectietafel
  • 6 touchscreen applicaties
  • 1 touch videowall


De ervaring

Meteen bij binnenkomst worden bezoekers ondergedompeld in een onderwaterwereld. Na een korte introductie te lezen over duurzaamheid en de zee, trekt een grote ruimte vol projectie de bezoekers aan… Met elke stap en aanraking reageert de ruimte op de bezoeker. Kleine vissen zwemmen om hun voeten, zeesterren bewegen langzaam aan de kant en zelfs de bodem beweegt met het tij mee.

Op de drie wanden zijn verschillende spellen te spelen. Bezoekers worden uitgedaagd een windmolen te bouwen zonder vissen weg te jagen, golven te maken om energie op te wekken, vissen te zoeken en schelpdieren te helpen een plekje te vinden om zich aan te hechten. Spelers gebruiken hun hele lichaam om bijvoorbeeld luchtbellen te creëren, een drone aan te sturen of in te zoomen om meer informatie te krijgen.

In het tweede gedeelte van de expositie kunnen de bezoekers inhoudelijk de diepte in. Op de interactieve haventafel ontdekken ze welke groene oplossingen de enorme energiebehoefte van een haven zouden kunnen vervullen. Op drie grote schermen en een wandvullende projectie creëren spelers hun eigen toekomstvisie op duurzaamheid en de zee. Uiteindelijk lopen jong en oud een bijzondere ervaring en een heleboel kennis rijker weer naar buiten.


Wil je meer weten over Partnerzone of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe (wouter.vanderzouwe@yipp.nl).





Credits:
Fotografie door YIPP
Video door YIPP