EN | NL

Invisible Worlds

Reiss-Engelhorn-Museum

Het Reiss-Engelhorn-Museum in Mannheim, Duitsland, biedt de bezoekers een breed spectrum aan onderwerpen. Van de archeologie aan de Rijn en de Neckar tot de oude Egyptische kunst en cultuur. Natuur, ruimte, lichaam en geest komen aan bod in dit belevingsmuseum. Voor de tentoonstelling “Invisible Worlds” was de vraag: hoe maken we het onzichtbare zichtbaar? Er stonden verschillende onderwerpen vast voor diverse exhibits. Concepten van de benodigde interactives waren al gemaakt door ontwerpbureau Northernlight en het museum zelf. Vervolgens zijn wij aan de slag gegaan om de interactives verder uit te werken, te prototypen en uiteindelijk te produceren.

Oplossing

Elke exhibit hebben we ontwikkeld in samenwerking met het museum, waarbij de onderwerpen door hen werden bepaald en wij de ruimte kregen om onze input te leveren op de interactie en het game-ontwerp. We ontwikkelden gameconcepten, werkten verschillende designs uit en zijn gaan testen met verschillende prototypes. De user-feedback hebben we vervolgens gebruikt om de interactives te verbeteren en af te maken.
In totaal produceerden we 12 sterk variërende interactives, waaronder meerdere games, stop motion video opname, projection mapping en een speciale mixed reality X-ray scanner.

De ervaring

Bij Invisible Worlds komt de bezoeker binnen in een grote ruimte waar acht paviljoens zijn opgebouwd: kleine ronde ruimtes met verschillende thema’s. De thema’s zijn “Genesis”, “The Origin of Species”, “New Wave”, “Mama”, “CSI”, “Our Planet”, “A Bedtime Story” en “The Cosmic Theatre”. In elk paviljoen is minstens 1 interactive exhibit van YIPP te beleven die helpt bij het ontdekken van “de onzichtbare wereld”. Bij het Bat Parcours, onderdeel van “The Origin of Species”, zit je als bezoeker op een stoel en schiet je geluidjes af. Door de stoel te draaien richt je de geluidjes verschillende richtingen op. Zo kun je motjes vinden, zoals een vleermuis met ultrasound geluiden ook motjes (en de weg in het donker) vindt. In “A Bedtime Story” betreed je een droomwereld. Je wordt door een camera gefilmd en geprojecteerd op een groot scherm met droombeelden. Zo vlieg je door allerlei fantastische dromen heen en de wereld beweegt met jou mee. Het hele museum wordt beleefd door games te spelen en interactief bezig te zijn. Zo kun je zelf een stop motion film maken, leer je het verschil tussen X-ray (röntgen) en een mri-scan door je eigen hand te scannen en kun je zelfs met DNA spelen! Zie zelf wat voor effect DNA-aanpassingen hebben op een dier en ontwerp je eigen konijn in “Genesis”.


Wil je meer weten over Invisible Worlds of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe (wouter.vanderzouwe@yipp.nl).





Credits:
Fotografie door REM/Maria Schumann and NorthernLight.