EN | NL

The War Rooms

The Story of Emily, Liskeard (UK)

Voor het nieuwe bezoekerscentrum van het Emily Hobhouse Museum ontwikkelde YIPP in samenwerking met Kossmanndejong een bijzondere en stemmige interactive.

Het nieuwe Emily Hobhouse Museum staat in de geboorteplaats van Emily Hobhouse in St Ive, Engeland. De plek heeft een gedenkwaardige en holistische aanpak.

Een humanitaire hulpverlener

Emily Hobhouse was een mensenrechtenactivist en feminist en is bekend voor haar acties tegen de verschrikkelijke en inhumane omstandigheden binnen de Britse kampen in Zuid-Afrika tijdens de Boerenoorlog. Ze bracht veel tijd door in de kampen, waar ze belangrijke levensmiddelen uitdeelde en met vrouwen in gesprek ging over de strenge omstandigheden. Bij haar terugkeer naar Engeland wist ze de Britse overheid te overtuigen om een onderzoekscommissie op te zetten.

Karakters komen tot leven

Centraal in het museum staan de historische personages die het verhaal van de Anglo-Boerenoorlog en Emily Hobhouse zo dichtbij mogelijk brengen. Bezoekers voelen zich dankzij deze manier van storytelling echt onderdeel van de experience. Als bezoeker wandel je door verschillende kamers en ontmoet je verschillende mensen in Engeland en in Zuid-Afrika. Op het land, in hun eigen keuken, in de pub of de salon. Je ziet en hoort hoe de Boerenoorlog langzaam onvermijdelijk wordt en ontstaat. Later stap je samen met Emily Hobhouse in een trein richting de kampen in Zuid-Afrika en reis je met haar mee.


Het verhaal van de vijver

YIPP realiseerde het interactieve ‘verhaal van de vijver’. Het speelt zich af net buiten het kamp, bij een waterpoel. Deze plek werd gebruikt om te wassen en koken. YIPP creëerde de interactieve projectie die je hier tegenkomt. Naarmate je dichtbij de vijver komt wordt de projectie van je schaduw zichtbaar en wordt deze aan één van vier verhalen gelinkt. Elk verhaal vertelt je over een water gerelateerde situatie in het kamp die invloed heeft op je lichaam, zoals ziekten, voedselrantsoenen of de kwaliteit van het drinkwater. Hierin wordt pijnlijk zichtbaar en invoelbaar hoeveel water en voedsel een mens nodig heeft en hoe weinig mensen in het kamp kregen.

YIPP zorgde ervoor dat de interactie aansloot op de audiozones waar bezoekers in- en uit kunnen lopen. Het was heel bijzonder een bijdrage te leveren aan een optimale bezoekerservaring om dit intense en aangrijpende verhaal tot leven te brengen.


Wil je meer weten over dit project of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe (wouter.vanderzouwe@yipp.nl).