EN | NL

Technium

NEMO Science Museum, Amsterdam

Een rijke combinatie van techniek en hands-on experimenten maakt het NEMO Science Museum in Amsterdam sinds jaar en dag populair als familie uitje. Na een flinke verbouwing is de tweede verdieping omgetoverd tot een technologisch walhalla met interactieve elementen van YIPP.

Technologie als drijfveer

Technologie is zo alomtegenwoordig dat we het nauwelijks nog registreren. We trekken een jas aan en springen op de fiets richting station, stappen in de trein, spelen onderweg het nieuwste spelletje op onze telefoon, en bij aankomst op werk klappen we de laptop open en gaan aan de slag.

Technologische ontwikkelingen, daar draait het om bij Technium. Op de tweede verdieping van NEMO duik je in mobiliteit, productie, de technologie binnen onze apparaten...alle processen die ons dagelijks leven gemakkelijker maken.

Duurzame energiebronnen combineren

Heb je je ooit afgevraagd hoe elektriciteit wordt opgewekt en welke energiebronnen je nachtlampje voeden? In een interactief, multi-player spel met een enorme muurprojectie verkennen spelers verschillende energiestromen. Door het plaatsen van houten plaatjes waar objecten zoals kolen- en elektriciteitscentrales op staan, worden verbindingen gelegd. Kun jij de CO2-uitstoot verminderen en de energiestroom verbeteren? Spelers worden uitgenodigd na te denken over dag- en nachtcycli en hoe ze de energiestromen duurzamer kunnen maken.

Spring op de fiets!

Met duurzame energie in ons achterhoofd vroegen we ons af wat er allemaal komt kijken bij een door mensen aangedreven transportmiddel, oftewel de fiets. Een fiets ontwerpen is complex: wat werkt in de stad is misschien niet ideaal voor landelijke of bergachtige gebieden. En wat dacht je van racefietsen of transportfietsen?

Door fysieke en digitale puzzelstukken te combineren kunnen bezoekers hun eigen fiets in elkaar zetten. Ze maken kennis met het productieproces en kunnen daarna hun zelfontworpen fiets uitproberen in een spel aangedreven door armkracht. Een verteller leidt bezoekers door het landschap net als in een luisterboek.

Intuïtief Programmeren

Voor jongere generaties die opgroeien met technologie wordt programmeren steeds intuïtiever. Het programmeren van een digitale robot met houten blokken, kat in het bakkie! In de herkenbare setting van een ijssalon krijgen kinderen de taak om hun robot te programmeren. Dweil de vloer, eet een spin of wordt gehypnotiseerd. Samenwerken en elkaar een beetje tegenwerken wordt op speelse wijze gestimuleerd.

De klos

Modeontwerpers in spé mogen nadenken wat er aan materialen, energie en water nodig is om een T-shirt te produceren. Pak een houten hanger en activeer verschillende spellen en wordt onderdeel zijn van het productieproces. De grote vraag, hoe kunnen we een duurzamer of zelfs circulair kledingstuk maken?

Ontwerp een patroon, zoek een stof uit en bepaal de productiemethoden, bezoekers worden stap voor stap door het hele proces geleid. Het kiezen van bepaalde kleurstoffen, materialen en productielanden zal de duurzaamheid van het eindresultaat beïnvloeden. Kinderen kunnen hun nieuwe ontwerp zelfs virtueel passen als digitaal T-shirt.

Inclusief voert de boventoon

Zoals bij elke interactieve interventie, heeft YIPP ervoor gezorgd dat bezoekers van alle leeftijden en vaardigheden worden betrokken. Zo zijn er twee unieke ervaringen waarbij bijzondere zorg is besteed aan toegankelijkheid voor bezoekers met een visuele beperking. Zowel de fietstentoonstelling als de energiemixer bevatten tactiele en auditieve elementen. Om er zeker van te zijn dat de tentoonstelling aansluit bij bezoekers, regelde YIPP gebruikerstesten met deze specifieke doelgroep.

Meer focus op het technische en technologische binnen het NEMO Science Museum, betekent meer verrijking voor de jonge bezoekers. Met welke vragen komen ze thuis na een bezoek?


Wil je meer weten over dit project of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe (wouter.vanderzouwe@yipp.nl).