EN | NL

Kamp Amersfoort

Amersfoort

Vraag

Kamp Amersfoort was tijdens de Tweede Wereldoorlog één van de gruwelijkste plekken in Nederland. Nu is het een plaats om de overledenen te herdenken, te reflecteren en te bezinnen. Kunnen we groepen bezoekers niet alleen informeren maar ook bewust maken van hun eigen omgang met morele keuzes door middel van virtual reality?

Oplossing

YIPP creëerde een indringende interactieve VR ervaring die je als groep beleeft. In dit concept van Maike Olij en Tinker ervaren bezoekers dilemma’s die verder gaan dan goed versus kwaad. Wat doen groepsdruk, autoriteit, vertrouwen en de (on)beschikbaarheid van betrouwbare informatie met je? Bijzonder hierbij is dat YIPP de fysieke ruimte digitaal in 3D heeft nagemaakt om een immersieve en interactieve ervaring te kunnen geven. Ook is het vernieuwend om met zoveel spelers tegelijkertijd te interacteren in virtual reality. Daarom is het publiek heel vroeg betrokken en is er uitvoerig getest om dit ambitieuze project duurzaam en stabiel neer te kunnen zetten.

Wat is er geleverd?

• Interactieve multiplayer VR ervaring van 30 minuten voor 7-16 personen
• Fotomonument - database met gevangenen uit Kamp Amersfoort
• Backend systeem voor museummedewerkers om de VR ervaring aan te sturen



De ervaring

Bezoekers dalen af in het paviljoen en lopen via een van de weinige oorspronkelijke overblijfselen van het kamp naar de museale presentatie van herinneringen. Tien grote zwart-wit portretten kijken de bezoeker aan en maken het onderwerp direct menselijk en invoelbaar. Op een touchscreen is de mogelijkheid om de gehele database aan ex-gevangenen te doorzoeken en een dierbare of onbekende op het fotomonument een plaats te geven.

Via de tijdelijke tentoonstelling komt de bezoeker in een donkere, futuristische setting met genoeg ruimte voor 16 spelers. Na een introductie waarin de groep vragen beantwoordt over hoe moreel zij zijn, start de museummedewerker op de touchscreen de VR-ervaring. Deelnemers krijgen in een abstracte, surrealistische setting steeds persoonlijkere morele dilemma's voorgelegd door nieuwslezer Winfried Baijens. Zij bepalen door welke kant ze op kijken met hun ogen of zij voor een ander opkomen die uitgescholden wordt op straat.

Na afloop van de interactieve ervaring spreekt de groep met de museummedewerker na. Welke keuzes heb je gemaakt? Wat zegt dat over jou? En hoe relateert zich dat aan wat er op deze plek gebeurd is? Uiteindelijk komt de bezoeker weer bovengronds en kan zich bezinnen in de rustgevende natuur rondom het kamp.


Wil je meer weten over Kamp Amersfoort of kunnen we je bij een soortgelijk project helpen? Neem dan contact op met Wouter van der Zouwe.





Credits: Fotografie door Mike Bink / Video door Joris Verleg in opdracht van Tinker imagineers.